Aké kritériá je dobré pri voľbe dodávateľa sledovať?
Rozhodli ste sa realizovať vo vašej spoločnosti prieskum spokojnosti zamestnancov? Pokiaľ áno, pravdepodobne premýšľate, ako celú akciu realizovať. Zvládnete to úplne vlastnými silami? Alebo to zveríte externému dodávateľovi? Aké sú výhody nevýhody oboch prístupov, a čo sledovať u dodávateľov prieskumov?
Pokiaľ uvažujete o tomto variante, pripravte sa na to, že na vás čaká naozaj nadštandardné pracovné vyťaženie. Musíte najprv dôkladne zvážiť, aké otázky do prieskumu zaradíte. Je zrejmé, že je potrebné voliť také, ktoré budú mať dostatočnú vypovedaciu hodnotu. Avšak aké sú to?
Základním kritériem jakéhokoli dotazování je, že by pokládané otázky měly být exklusivní a vyčerpávající. To znamená, že jedna otázka musí měřit přesně jeden aspekt spokojenosti a otázky se nesmí navzájem překrývat v oblastech, které měří. Vyčerpávající jsou takové otázky, které vyčerpají všechny různé aspekty spokojenosti.
Základným kritériom akéhokoľvek dotazovania je, že by pokladané otázky mali byť exkluzívne a vyčerpávajúce. To znamená, že jedna otázka musí merať presne jeden aspekt spokojnosti a otázky sa nesmú navzájom prekrývať v oblastiach, ktoré merajú. Vyčerpávajúce sú také otázky, ktoré vyčerpajú všetky rôzne aspekty spokojnosti.
Príkladom, kedy je porušená exklusivita otázky, môže byť položka, ktorá sa pýta na spokojnosť s nadriadeným a podriadeným. Ak zamestnanec odpovie, že je spokojný priemerne, čo to presne znamená? Nevieme. Môže byť nadštandardne spokojný s nadriadeným, ale veľmi nespokojný s podriadeným, tak odpoveď spriemeroval. Alebo môže byť s oboma priemerne spokojný. Exklusivita zaručuje, že jedinec pochopí presne otázku a vy ste ju schopní správne interpretovať. Naopak, ak vytvoríme dotazník, ktorý nie je vyčerpávajúci, tak nemožno zistiť skutočnú mieru spokojnosti, pretože sme sa nespýtali na všetky aspekty, ktoré ju tvoria.
Okrem problematiky otázok, ktorá je sama o sebe komplikovaná, treba myslieť aj na médium, ktoré budeme pre realizáciu prieskumu spokojnosti využívať. Existujú rôzne všeobecné služby pre tvorbu dotazníkov a testov, ktoré sú zadarmo či za drobný poplatok – za všetky je možné uviesť napr. Google Forms. Výhodou týchto produktov je na prvý pohľad ich cena. Pokiaľ ale do ceny započítate aj časovú náročnosť pre personalistu, ktorý s týmito službami bude musieť pracovať, aj táto výhoda nie je už taká jednoznačná. V porovnaní s ich ďalšími nevýhodami už potom určite stojí za zváženie investovať do externého dodávateľa s vlastným systémom na realizáciu prieskumu spokojnosti, angažovanosti a identifikácie.
Za všetky nevýhody, ktoré nesie in-house realizácia prieskumu spokojnosti zamestnancov, je možné uviesť malú výťažnosť získaných informácií. Bežné online do-it-yourself dotazníkové metódy ponúkajú len veľmi povrchné popisné informácie. Pre hlbšiu analýzu je potrebné stiahnuť dáta zo systému a rovnako si ich zanalyzovať, buď in-house alebo externe, čo zvyšuje náklady.
Pokiaľ teda zvažujete urobiť si prieskum spokojnosti vlastnými silami, stojíte pred mnohými problémami a otázkami, ktoré budete musieť vyriešiť. Ako sa pýtať? Koho sa pýtať? Urobiť prieskum online alebo formou ceruzka-papier? Ako maximálne vyťažiť informácie? A mnohé ďalšie. Odpovedať na všetky tieto otázky naozaj kvalitne nie je jednoduché a hrozí riziko, že aj keď vynaložíte enormné úsilie, uskutočníte prieskum spokojnosti a podarí sa vám presvedčiť maximum zamestnancov k účasti, nedokážete z tejto akcie vyťažiť toľko, koľko by bolo možné. Je teda na mieste zvážiť externého dodávateľa, ktorý vám s týmito problémami pomôže.
Pokiaľ ste sa rozhodli pre externého dodávateľa, odpadá vám celá škála problémov s realizáciou. Spolupráca obvykle funguje tak, že si s dodávateľom vyjasníte zadanie a oblasti prieskumu. Dodávateľ vám pomôže pripraviť otázky a zaistí technickú realizáciu prieskumu. Niektorí dodávatelia vám dokonca umožňujú využiť ich úzko špecializované systémy na prieskum spokojnosti zamestnancov v móde „samoobsluhy“.
V pokročilých systémoch si prieskum spokojnosti môžete pripraviť sami s využitím know-how externého dodávateľa. Získate tak za dobrú cenu výstupy, ktoré sú kvalitatívne o niekoľko úrovní vyššie, než výstupy zo všeobecných dotazníkových služieb typu Google Forms.
Moderné prieskumy spokojnosti fungujú plne online a vyhodnotenie prebieha z veľkej miery automaticky. To umožňuje doposiaľ nevídané možnosti vo vyhodnocovaní. Tie najlepšie prieskumy spokojnosti zamestnancov dokážu napr. automaticky spracovávať veľké množstvo informácií a identifikovať napr. skupiny zamestnancov, ktoré sú najviac ohrozené fluktuáciou na základe nízkej spokojnosti.
Počítačové spracovanie na základe sofistikovaných algoritmov umožňuje porovnať naraz veľké množstvo kritérií. Výstupom takého prieskumu spokojnosti zamestnancov sú veľmi konkrétne informácie, ktoré môžu identifikovať špecifické skupiny pracovníkov a ich spokojnosť, angažovanosť a identifikáciu s firmou. Vďaka týmto informáciám môžete ľahko zistiť, ktoré skupiny zamestnancov sú z hľadiska spokojnosti, angažovanosti či identifikácie, a teda aj fluktuácie, najrizikovejšie.
Ďalšou výhodou realizácie prieskumu spokojnosti cez externého dodávateľa je rýchlosť dodania výsledkov prieskumu spokojnosti. Kvalitný externý dodávateľ má celý systém dobre zoptimalizovaný, takže po ukončení prieskumu a prípadnom spracovaní dotazníkov, ktoré boli administrované v papierovej forme, je spracovanie dát veľmi rýchle av priebehu hodín tak môžete mať cenné výstupy. Pokiaľ naopak dodávateľ dáta spracováva rádovo týždne až mesiace, hrozí riziko, že po dodaní výsledkov budete reagovať na situáciu, ktorá už nie je relevantná.
Napriek tomu, že sa môže na prvý pohľad zdať, že prieskumy spokojnosti zamestnancov sú jednoduchá záležitosť, nie je tomu tak. Proces od rozhodnutia, cez realizáciu prieskumu, až po vyhodnotenie výsledkov, má niekoľko kritických fáz, pričom chyba v niektorej z týchto fáz znamená znehodnotenie celej práce. Pokiaľ budete realizovať prieskum vo svojej firme, určite aspoň zvážte možnosť nechať realizáciu na kvalitnom externom dodávateľovi prieskumov spokojnosti. Ušetríte tak čas aj peniaze a budete mať čas na to najdôležitejšie – na prácu s ľuďmi.
Ako jednu z možností, ako získať kvalitný prieskum spokojnosti za rozumnú cenu odporúčame napríklad prieskum spokojnosti zamestnancov od spoločnosti TCC online.
Táto stránka bola preložená automatickým prekladačom.